نکاتی که باید در مورد دندان عقل بدانید!

دندان عقل

ماجرای نام گذاری دندان عقل چیست؟!

وجود این دندان قطعا هیچ کسی را باهوش‌تر نمی‌کند! این دندان‌ها «دندان عقل» نامیده می‌شوند چون معمولا وقتی رشد می‌کنند که سن انسان‌ها از دوران بلوغ عبور می‌کند؛ یعنی بین 17 تا 21 سالگی. این دندانها در انتهای دهان و در بخش انتهایی لثه بیرون می‌آیند و 2 تای آن‌ها در قسمت بالایی لثه و 2تای آن‌ها هم در قسمت پایینی لثه شکل می‌گیرند.

دندان عقل و مشکلاتش

• عفونت یا کرم‌خوردگی دندان • زائده‌ها (بافت‌های غیرطبیعی) • آسیب رساندن به دندان‌های مجاور • تحلیل استخوانی در اطراف ریشه دندان • کمبود فضای کافی برای مسواک زدن کامل یا استفاده از نخ دندان

پس از کشیدن دندان عقل چه اتفاقی می افتد؟

ناحیه مربوط به دندان کشیده‌شده احتمالا در روز اول کمی خون‌ریزی خواهد کرد. فرد بیمار هم شاید برای چند روز احساس درد و تورم در دهان داشته باشد. هر گونه کبودی هم پس از چند روز از بین می‌رود. ضمنا، دندان‌ها حدودا برای 24 ساعت نباید مسواک زده شوند. پس از 24 ساعت که روند مسواک زدن به حالت عادی برمی‌گردد، فرد باید هر 2 ساعت یک‌بار از آب‌نمک گرم یا دهان‌شویه استفاده کند و این کار را به مدت یک هفته ادامه دهد.

نکاتی که باید در مورد دندان عقل یدانید

مشکلات احتمالی پس از جراحی

این مشکل به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما ممکن است که در روند جراحی دندان عقل پایینی به بعضی از عصب‌ها آسیب برسد. این آسیب‌دیدگی می‌تواند لب‌ها، زبان یا چانه شما را به‌صورت موقتی بی‌حس کند. آسیب‌های احتمالی مربوط به جراحی دندان بالایی نیز شامل آسیب‌دیدگی سینوس‌ها می‌شود. علاوه بر این‌ها، اگر لخته خون خیلی زود از بین برود، مشکل دردناکی به‌نام «حفره خشک» (dry socket) ایجاد می‌شود. شانس مواجهه با این مشکل هم در کشیدن شیوه‌های ساده و عادی وجود دارد و هم در شیوه‌های جراحی.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *