نکاتی در مورد مینای دندان

مینای دندان

مینای دندان، لایه‌ای است که عملکردی شبیه به پوسته تخم‌مرغ دارد و از قسمت نرم درون دندان محافظت می‌کند. البته مینای دندان برخلاف پوسته تخم‌مرغ، استحکام و سختی زیادی دارد حتی می‌توان گفت مینای دندان، سفت‌وسخت‌ترین عنصر در بدن انسان‌هاست. پس با مراقبت صحیح و مناسب از دهان و دندان در کنار کمی شانس، شما می‌توانید از مینای دندان در مقابل آسیب‌دیدگی محافظت کنید.

مینای دندان

پوسیدگی دندان و حساسیت!

شاید شما هم از خودتان پرسیده باشد که وقتی مینای دندان آسیب می‌بیند، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟! پاسخ کوتاه به این پرسش، این است که پس از آسیب‌دیدگی مینای دندان، لایه درونی دندان دیگر به‌طور کامل تحت محافظت قرار نمی‌گیرد و درنتیجه روند پوسیدگی می‌تواند در دندان شروع شود. البته مشکل فقط به این مورد ختم نمی‌شود چون دندان‌هایی که مینای آسیب‌دیده دارند، می‌توانند در تماس با گرما و سرما واکنش منفی نشان بدهند. برای مثال، خوردن بستنی یا نوشیدن قهوه و چای داغ می‌تواند احساس درد شدیدی به‌وجود بیاورد یا حداقل این‌که نگذارد از خوردن بستنی یا نوشیدن چای و قهوه لذت ببرید.

عاشقان نوشابه و چای شیرین مراقب باشند!

نوشیدن چندین لیوان نوشابه یا چای شیرین در طول روز، مینای دندان را شدیدا در تماس با اسیدهای مضر قرار می‌دهد.به همین دلیل دندانپزشکان می‌گویند بهتر است که نوشابه یا چای شیرین را همراه با وعده‌های غذایی مصرف کنید و از مصرف بی رویه آن‌ها در طول روز خودداری کنید.

فرسایش مینای دندان در کودکان:

بسیاری از کارشناسان براساس آمارها می‌گویند که فرسایش مینای دندان در کودکان رو به افزایش است. بعضی از محققان در مورد دلیل چنین مشکلی بر این باورند که امروزه کودکان بیش از حد از انواع نوشیدنی‌ها و نوشابه‌های اسیدی و گازدار استفاده می‌کنند و همین روند باعث شیوع فرسایش مینای دندان در کودکان شده است. بنابراین، جایگزین کردن این نوشیدنی‌های مضر با آب ساده می‌تواند بخشی از روند مقابله با این مشکل باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *