اولین دندان آسیای دائمی درباره سلامتی ما چه می گوید؟

دندان آسیای دائمی:

اولین دندان آسیای دائمی هر انسان تمامی اطلاعات مربوط به سلامتی او را با خودش حمل می‌کند و قدیمی‌ترین بخش از این اطلاعات مربوط به دوران جنینی هر انسان در رحم مادر هستند. بخشی از این اطلاعات حیاتی و مهم در اولین دندان آسیای دائمی می‌تواند پیوندهای بین سلامت مادر و سلامت فرزند را نشان بدهد!

دنتین یا عاج که زیر مینای دندان قرار دارد و یکی از بخش‌های اصلی دندان است، ساختار لایه‌ای میکروسکوپی ویژه‌ای دارد که برای مثال می‌توان آنها را با حلقه‌های درون تنه درختان مقایسه کرد. شکل‌گیری مناسب و بی‌نقص این لایه‌ها بیشتر از هر چیزی به دریافت ویتامین D مرتبط است و رگه‌های تیره در دنتین زمانی شکل می‌گیرند که بدن دچار کمبود این ماده مغذی حیاتی شود. این مشکل خصوصا در صورت عدم تماس مناسب با نور خورشید اتفاق می‌افتد.

اولین دندان آسیای دائمی درباره سلامتی ما چه می گوید؟

محققان می‌گویند که شکل‌گیری اولین دندان آسیای دائمی (که حدود 6 سالگی با چشم دیده می‌شود) از دوران جنینی شروع می‌گردد و در طول تمامی دوران‌های بعدی زندگی در دهان هر فرد باقی می‌ماند. از طریق مطالعه همین دندان آسیا حتی می‌توان میزان دریافت ویتامین D در دوران جنینی را هم ارزیابی کرد.

دکتر بریکلی تاکید می‌کند: ما توانسته‌ایم به شواهد کاملا واضحی دسترسی پیدا کنیم مبنی بر این‌که بخشی از اولین دندان آسیای هر انسان، اطلاعات مربوط به اتفاقات مختلف در زندگی مادر را ثبت می‌کند. بنابراین محققان مختلفی می‌توانند از این یافته مهم به‌ عنوان ابزاری جدید برای کاوش‌‌های زیست ‌باستان شناسی استفاده کنند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *