استفاده از اشعه ایکس برای مواردتشخیصی در زنان باردار جای نگرانی ندارد!

همه افراد نسبت به اسم اشعه ایکس حساس هستند، اما باید به یک نکته توجه کرد و آن این که این اشعه 2 کاربرد دارد. در کلینیک‌های رادیولوژی از اشعه ایکس به‌عنوان ابزاری برای تشخیص استفاده می‌شود و برای این کار به دوزپایینی از این اشعه با قدرت کم نیاز است. کاربرددرمانی اشعه ایکس در رادیوتراپی و از بین بردن سلول‌های سرطانی است که در این موارد از دوز بسیار بالای آن با قدرت بسیار زیاد استفاده می‌شود.

آیا عکس برداری از دندان در دوران بارداری خطرناک است؟

ما باید این دو را از هم تفکیک کنیم و بدانیم استعمال دوز پایین اشعه ایکس برای موارد تشخیصی برای زنان باردار هیچ جای نگرانی ندارد. در ضمن در رادیولوژی فک و صورت نسبت به سایر رادیولوژی‌ها، احتمال خطر برای زنان باردار حداقل است. چرا که امکان رسیدن اشعه ایکس به ناحیه شکم و محل قرارگیری جنین منتفی است و حتی در برخی دستورالعمل‌های اروپایی در رادیوگرافی فک و صورت به بستن پیشبند سربی نیازی نیست.

پیش بند سربی نگرانی را برای مادران باردار به صفر می‌رساند!

اگرچه در رادیولوژی فک و صورت، ناحیه شکم در معرض تابش مستقیم اشعه ایکس قرار نمی‌گیرد، اما حتی اگر احیانا ً کوچک‌ترین اشعه پراکنده هم امکان رسیدن به محل جنین را داشته باشد، با بستن پیش بند سربی می‌توان این احتمال را به صفر رساند.

آیا لزومی به بستن گردنبند تیروئید برای مادران باردار وجود دارد؟

بستن گردنبند تیروئید که بعضی ازمادران به آن اصرار دارند به حال جنین تفاوتی نمی‌کند. البته در برخی مقالات گفته شده تابش اشعه با دوز بالا به تیروئید در دوران بارداری سبب وزن کم نوزاد هنگامتولد می‌شودکه اینجا لازم است مجدد تأکید کنم دوز تابشی در رادیوگرافی تشخیصی فک و صورت پایین است.

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *